Adrian analyserar: H*n vinner Melodifestivalen 2018

MELODIFESTIVALEN 2018 – ANALYS. Äntligen är det den tiden på året igen, då Mellonördar och nöjesjournalister frotterar sig hejdlöst i schlagers i en musikalisk orgie som inte tar slut förrän lördag natt! Det är ju nämligen finalveckan i Melodifestivalturnén, och nu ska agnarna skiljas från vetet. Vem blir egentligen Sveriges representant i Lissabon i maj? Som traditionen bjuder, så har det blivit dags att börja spekulera – och för att hjälpa oss med detta så kommer vi att kika närmare på odds, statistik och listplaceringar.

 

Manlig vinnare även i år?

En iögonfallande trend de sista åren, har varit den stadiga strömmen av manliga vinnare i Melodifestivalen. Sedan Måns Zelmerlöw vann i storslagen still 2015 så följde både Frans (2016) och Robin (2017) i hans fotspår. Att tre manliga soloartister vunnit tävlingen i rad har inte hänt sedan Björn Skifs, Ted Gärdestad och Tomas Ledin radade upp segrar mellan 1978-1981. Björn Skifs lyckades ju faktiskt dessutom vinna två gånger under denna period, vilket innebar 4 manliga solosegrar i rad. Årets Melodifestival skulle kunna återupprepa detta rekord, eftersom startfältet till hälften består just av manliga soloartister. Men detta är i sig inget nytt: faktum är att det, med undantag av 2012 och 2014 då finalens startfält var helt jämställda, har varit en övervägande manlig dominans i alla finaler sedan 2010. Detta märks även på topplaceringarna i resultaten under denna tid: Mellan 2010-2017 slutade manliga soloartister i topp-3 hela 14 gånger av 21 möjliga! Detta innebär alltså att manliga artister prenumererat på två tredjedelar av topplaceringarna i Melodifestivalen de senaste åren. Hur kommer det sig?

Frågan är inte lätt att svara på, men det kan vara värt att konstatera att Sverige sedan 2011 har haft sin mest framgångsrika period i Eurovisionhistorien, med 2 vinster, 2 tredjeplatser och 2 femteplatser. Lösningen skulle därmed kunna vara den, att de musikaliska trenderna i Europa de senaste åren har gynnat manliga artister. Svensk pop, som dominerat både Eurovision och Billboardlistor denna tid, kanske helt enkelt passar manliga röster och artister bäst? I vilket fall som helst så är även årets Melodifestival tippad att vinnas av en manlig artist – om vi ska tro oddsen. Och som vi kommer att se, finns det inte mycket som talar emot det. Men vem blir det?

 

Oddsens makt

Det klart vanligaste sättet att få en uppfattning om vem som har bäst chans att vinna Melodifestivalen, är givetvis att titta på speloddsen. Så här ser de ut nu dagarna innan finalen, om man slår ihop spelbolagens odds till ett snitt:

 

  1. Benjamin Ingrosso – 1,7
  2. Felix Sandman – 4,5
  3. John Lundvik – 6,5
  4. LIAMOO – 9,5
  5. Mariette – 10,5
  6. Samir & Viktor – 17,5
  7. Jessica Andersson – 21,5
  8. Mendez– 31,0
  9. Rolandz– 31,0
  10. Margaret – 32,0
  11. Martin Almgren – 32,0
  12. Renaida – 61

 

I första anblicken så är det lätt att utse Benjamin Ingrosso som solklar vinnarkandidat, men riktigt så enkelt är det inte. Även om Ingrosso har ett förkrossande övertag i oddsen just nu, så är det nämligen värt att påminna oss om att oddsen, speciellt på sistone, haft svårt att helt förutspå resultatet! Som exempel kan man ju påpeka att fjolårsvinnaren, Robin Bengtsson, hade 9,5 i odds och låg som fjärdehandsfavorit att vinna bakom både Wiktoria, Nano och Jon Henrik Fjällgren. Intressant nog, så var det just Nano och Wiktoria som fick fler tv-tittarröster än Robin. Ändå stod han som segrare till slut! Anledningen var ju den brutalt jämna röstningen – där tv-tittarna hade svårt att bestämma sig för en vinnare medan juryn hade lättare att utse Robin till sin favorit. Det är alltså värt att komma ihåg, att oddsen är bättre på att lura ut vad tv-tittarna förmodligen kommer rösta än vad juryn kommer att rösta. Därför talar dessa siffror mest för att Benjamin kan komma att dra det längsta strået i tittaromröstningen, men säger inte mycket om själva slutresultatet.

Benjamin lär dock inte ens kunna vara helt säker på att vinna tittarnas gunst än! Det stora utropstecknet i oddsen är ju Felix Sandman – som har seglat upp på som god tvåa bakom Benjamin på mycket kort tid. Detta, trots att Felix gick omvägen via Andra chansen. Hans låt skiljer ju sig från de flesta andra, i det att den inte alls är lika omedelbar och lättlyssnad, utan kräver flera lyssningar innan den fäster. Det är också ett tecken på att startfältet är jämnt och relativt svagt, då tidigare ratade bidrag från deltävlingarna kan segla förbi alla andra och slå sig in i topp-3. Detta påminner ju starkt om 2013 – då Robin Stjernberg gjorde samma sak, och dessutom lyckades vinna i ett startfält som var minst lika oförutsägbart som årets final.

 

Streamingar och YouTube-spelningar

En annan indikator på vem som vinner är ju också spelningar på radio och Youtube. 2016 minns vi ju att Frans och ”If I were sorry” blev en av de mest spelade låtarna i Sverige redan dagen efter att låten framfördes första gången, och kom sedan att bli den mest spelade låten under hela 2016. Hans överlägsna statistik på spelningslistorna skvallrade om den vinst han sedan fick i finalen. Lika tydligt var det dock inte ifjol, då det ju snarare var Wiktoria som dominerade streamninglistorna. Hon slutade ju dock utanför topp-3 i finalen sedan. Just därför är det kanske inte helt lätt att dra några starka slutsatser av dessa siffror, men de ger ett hum om vad folk lyssnar på snarare än vilken de vill ska vinna. Hur ser då listorna ut för finalbidragen i år?

 

Singellistan

Så här ser det ut på den totala digitala singellistan, om vi bara tittar på finalbidragens ställning inbördes, och inom parentes ser du den totala placeringen på singellistan:

 

  1. Mendez (5)
  2. Samir & Viktor (6)
  3. Felix Sandman (9)
  4. Benjamin Ingrosso (17)
  5. LIAMOO (20)
  6. Margaret (26)
  7. Rolandz (29)
  8. Mariette (41)
  9. John Lundvik (49)
  10. Jessica Andersson (59)
  11. Renaida (62)
  12. Martin Almgren (68)

 

YouTube-spelningar fram till 9 mars:

 

  1. Margaret (1 991 387)
  2. Samir & Viktor (1 358 666)
  3. Rolandz (742 237)
  4. Mendez (664 050)
  5. Renaida (513 361)
  6. Benjamin Ingrosso (470 246)
  7. Felix Sandman (346 035)
  8. Mariette (244 848)
  9. Jessica Andersson (171 570)
  10. John Lundvik (150 281)
  11. LIAMOO (147 006)
  12. Martin Almgren (79 020)

 

Nästan som väntat ser vi ett helt annat resultat i dessa listor. Samir & Viktor och Mendez går som tåget på internet, och dominerar både de digitala listorna och Youtube. Samtidigt har underdogsen från andra chansen, Felix och framförallt Margaret, gjort starkt ifrån sig här. Detta är som sagt inte helt oväntat – tonårsidoler och partylåtar brukar vara populära att streama eller titta på, och det beror nog mer på att deras målgrupper är vana vid att just sitta o titta/lyssna på musik mer frekvent på internet. Förra året såg vi liknande trender då FO&O och Lisa Ajax toppade dessa listor.

Förvånansvärt bra verkar det också gå för Rolandz på Youtube – men inte lika bra på streamningstjänsterna. Anledningen kan vara att Rolandz scennummer är så mycket mer spektakulärt än låten i sig – att man föredrar att titta på framförandet hellre än lyssna på låten. Dessutom har just ”Fuldans” konstigt nog fått internationell uppmärksamhet, genom utländska musikjournalister som häpna konstaterar att glamrocken ännu inte är död i Sverige. Detta kan förklara Rolandz raket på YouTube.

 

Startpositionernas numerologi

Konstigt nog är faktiskt startpositionerna en viktig faktor för slutresultatet. Det hela har helt enkelt att göra med enkel psykologi: Man har lättast att komma ihåg det man hörde först och det som man hörde senast. En tumregel är alltså, att det nästan alltid är bäst att vara först ut eller sist ut. Historiskt sett, så har detta stämt bra in i resultaten – en övervägande del av topp-3 bidragen har startat antingen som nummer 1 eller som de allra sista bidragen i finalen. Detta är ju dock Christer Björkman väl medveten om, och SVT har därför under några år nu omstrukturerat startordningen så att inte något favorittippat bidrag för någon fördel av startpositionerna. Detta har gjort att man istället satsat på att inleda tävlingen med en icke-favorittippad partylåt (Panetoz, Samir & Viktor och Ace Wilder har fått den äran de senaste åren), medan den avslutande låten har blivit ett plojnummer eller framfört av en gammal veteran (Hasse Andersson, Owe Thörnqvist, och Samir & Viktor har gått den rollen de senaste åren). Istället har det nu gått bäst för bidragen i mitten av startfältet, eller nästan i slutet av startfältet. Startposition 4-7 och 10-11 har blivit riktiga röstmagneter och stått för nästan alla topplaceringar mellan 2015-2017. Så här ser startfältet ut i år:

 

  1. Mendez – Everyday
  2. Renaida – All the feels
  3. Martin Almgren – A Bitter Lullaby
  4. John Lundvik – My turn
  5. Jessica Andersson – Party Voice
  6. LIAMOO – Last Breath
  7. Samir & Viktor – Shuffla
  8. Mariette – For You
  9. Felix Sandman – Every Single Day
  10. Margaret – In my cabana
  11. Benjamin Ingrosso – Dance You Off
  12. Rolandz – Fuldans

 

Vi märker direkt att Mendez och ”Everyday” fått rollen som icke-favorittippad partylåt, och får därmed äran att öppna finalen. Samtidigt får Rolandz äran av avsluta den – inte helt oväntat då det är ett typiskt plojnummer. Men, Benjamin Ingrosso får ett mycket gynnat utgångsläge då han går ut näst sist i finalen – en position som måste ses som en guldposition enligt statistiken. I mitten av startfältet ser vi LIAMOO som också fått en bra position – samma som Måns Z hade 2015 när han vann. John Lundvik har också ett bra läge, med samma position som Robin Bengtsson hade ifjol. Nästfavoriten i oddsen, Felix Sandman, har dock hamnat på en lite osäkrare 9:e plats i startfältet. Än har den positionen inte lyckats så bra. Felix är omgiven av Mariette och Margaret – vilket både är positivt och negativt. Margrets nummer är ju upptempo med mycket dans – och därmed en skarp kontrast till Felix’ ballad. Mariette har däremot något av en medeltempolåt, men med ett mycket stillsamt scennummer. Frågan är hur mycket Felix kommer att sticka ut i den konkurrensen? De som dock dragit de största nitlotterna är Renaida och idolvinnaren Martin Almgren – som går ut alldeles för tidigt för att någon ska komma ihåg dem. Men dessa två är ju inte heller favorittippade. Just därför så känns det som att startpositionerna i år har cementerat speloddsens förväntningar – de bästa positionerna har gått till oddsfavoriterna.

 

Så vem kommer att charma de internationella jurygrupperna?

En svår nöt att knäcka är de internationella jurygrupperna – som inte tycks bry sig om odds, startordning eller listplaceringar. Sedan de nationella jurygrupperna försvann 2011, så har de utländska experterna varit mycket framgångsrika i att peka ut internationellt gångbara Eurovisionbidrag åt Sverige. Två gånger har ju faktiskt deras favorit vunnit ESC – 2012 och 2015, men båda gångerna så var svenska folket helt eniga med juryn. Sämst gick det 2013, då jurygrupperna gick emot svenska folkets vilja, och skickade Robin Stjernberg till ESC – där han slutade på 14:e plats i finalen. Men det ska påpekas, att Robin hade slutat i topp-5 i Eurovisionfinalen, om man bara räknat jurygruppernas röster. Så låt oss komma ihåg, att den internationella juryn ger oss en bra bild av vad jurygrupperna ute i Europa kommer att tycka – och de står som bekant för 50% av rösterna även i Eurovision.

Men går det att se ett mönster i hur de internationella jurygrupperna röstar? Nja, de verkar inte påverkas speciellt mycket av vare sig svenska folkets smak eller spelbolagens. Istället har juryn de senaste åren lyckats plocka fram bidrag som ingen annan räknat med. Ifjol så valde man Robin Bengtsson – som låg någonstans i mitten av alla topplistor och spelodds. Samma sak 2016, då man valde ut Oscar Zia som sin favorit.

Motsatsvis, så skyr jurygrupperna allting som inte är modernt, eller uppdaterat. Man brukar därför rata alla former av retro-schlagers (Exempelvis ”Möt mig i gamla stan” eller ”Guld och gröna skogar”), och rent generellt verkar erfarna schalgerlegendarer ha lite att hämta ifrån juryn. Detta har bl.a Jessica Andersson och Linda Bengtzing fått erfara tidigare. Likaså verkar jurygrupperna missgynna glada låtar (!) eller kanske snarare partylåtar. Panetoz, Boris René, Samir & Viktor mfl. har fallit offer för detta flera gånger. Detta verkar vara en tydlig trend – ska man lyckas hos den internationella juryn, ska man ha en seriös låt, vara en ung lovande artist med en uppdaterad och radiovänlig låt. Sen tycks det vara en fördel att sjunga på engelska, men problemet är att det har varit ont om låtar på svenska i finalen de senaste åren. De få svenskspråkiga låtar som kommit med, har nästan uteslutande framförts av ploj-artister såsom Samir & Viktor eller Panetoz. Därför är det ganska svårt att särskilja om det verkligen är språket avgör, eller om det är bidraget eller artisten i sig som avgör.

Men av allt detta, så kan vi dra slutsatsen att oddsfavoriterna nog kommer klara sig bra hos juryn. Framförallt lär Felix Sandman, LIAMOO, Benjamin Ingrosso och Mariette ha ett bra utgångsläge med sina uppdaterade och hyfsat radiomässiga bidrag. Däremot lär knappast Jessica Andersson, Mendez, Margaret, Rolandz eller Renaida ha något att hämta ifrån juryn!

 

Sammanfattning: h*n vinner?

Om vi så avslutningsvis sammanfattar alla dessa trender o listor, så kan vi nog konstatera att årets mellovinnare kommer att bli en han. Och troligen står det mellan 3 killar – Benjamin, Liamoo och Felix. Några bubblare som förmodligen kommer att överraska med en bra placering lär bli John Lundvik, Margaret och den ständiga outsidern Samir & Viktor. Men återigen kommer det att bli jämnt – förmodligen såpass jämnt att den här analysen ändå inte kommer vara till någon nytta! Så luta er tillbaka och njut av en spännande kväll!

 

Vad tycker och tror du? Kommentera gärna!

[polldaddy poll=9951634]

 


 

Kommentera