Hollac16’s topplista: 30 Eurovisionbidrag som förtjänade en bättre slutplacering – plats 30

Av Hollac16 | Publicerad

Grafik: ESC-Panelen

Det har blivit dags att inleda min (Hollac16’s) topplista över 30 ESC-bidrag som förtjänade en bättre slutplacering. Listan redovisas baklänges, så först ut är låten på plats 30. Och det är en låt som skulle ha kvalat vidare till finalen – om nuvarande regler gällt!

 

Serbien: Marko Kon & Milaan – “Cipela (ESC 2009)

 

Låten som jag har satt på plats 30 på min topplista är Serbiens Marko Kon & Milaan som tävlade med bidraget “Cipela” i ESC 2009.

Ni som känner mig, eller har läst mina kommentarer förut, vet att jag har svårt för skämtbidrag i både Eurovisionen och nationella uttagningar. Anledningen är att jag tycker att de ofta tar upp en plats i tävlingen med ett enda syfte – att vinna enkla röster med märkliga budskap och konstiga undertoner. Det vill säga, att man ställer artister på en scen för att skoja vilket väldigt ofta leder till röster mot andra mer proffsiga nummer där man lagt ned själ och hjärta att lyckas. Det tycker jag är tråkigt. Men, det finns vissa undantag och det här är ett sådant. För jag tyckte både år 2009 och nu år 2017 att det serbiska bidraget, trots att den kan uppfattas som en skämtlåt, är lite smårolig och faktiskt rätt så bra.

Varför gillar jag då detta bidrag så mycket? För det första är låten ganska enkel och man blir glad av den. Det verkar inte finnas något uppenbart budskap om att man ska skoja med det ena eller andra. Och även om det kanske inte är högsta seriositet så gillar jag det. Pluspoäng för att sångaren sjunger på serbiska, hade låten översatts hade det kanske blivit ett ännu större platt fall. Det är ju lite så det har blivit nuförtiden då alla ska sjunga på engelska med diverse märkliga ordval och konstigheter, blir inte lika unikt som det blir när man sjunger på sitt modersmål. Det tycker i alla fall jag.

Att Marko Kon & Milaan missade finalplatsen tycker jag personligen var tråkigt, för det hade varit roligare att ha denna låt i final än några av de som tog sig vidare. Ett bidrag som den gärna hade fått gå vidare för istället tycker jag skulle ha varit den kroatiska duetten (Igor Cukrov feat. Andrea – Lijepa Tena), en låt som jag personligen mest tycker består av en massa wailande. Jag ser alltså denna låt som en liten glad karamell helt enkelt. Det är ingen vinnare för mig, men som sagt vore det roligt om den hade lyckats kvala till finalen, just för att den är lite smårolig och har en trevlig musikslinga.

 

Vad tycker du om “Cipela”? Var det rätt att den inte gick till final, eller borde den ha gjort det? Kommentera gärna!

 

Lite fakta

Det här var Serbiens tredje ESC-försök under egen flagg (tidigare hade man tävlat som en del av Jugoslavien och efter att den unionen föll återkom man år 2004 som Serbien-Montenegro). År 2009 valde Serbien artist och bidrag genom uttagningen Beovizija 2009 som innehöll både en semifinal och final. Av 20 bidrag kvalade 11 vidare till finalen, vilket skedde genom tittarröster och juryröster. I finalen var det samma upplägg. Juryns favorit var “Cipela” med Marko Kon & Milaan medan tittarna föredrog en annan låt (“Blagoslov za kraj” med OT Bend). Men eftersom juryn satte den förstnämnda låten högst så var det den som i slutändan fick mest poäng och tog därmed hem segern.

I Eurovisionen i Moskva gick det inte alls lika bra. Marko Kon & Milaan blev förvisso tia efter tittaromröstningen, men eftersom att jurygrupperna skulle utse ett wildcard blev Serbien bortvalda. Hade dagens regler gällt skulle Serbien ha kvalat sig vidare till finalen.

“Cipela” hade text och musik av Marko Kon och Aleksandar Kobac, medan de även hade Milan Nikolić med på musiken.

Notering: Musikvideoklippet ovan kommer från duons musikvideo inför tävlingen. Liveklippen från Serbiens framträdande det här året har nämligen haft en tendens att bli bortplockade från YouTube, varför panelen har tagit beslutet att inte leta upp liveklipp för just detta bidrag.

 


Kommentera

 
 

 
 
 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »

  Tillbaka till toppen

ESC-Panelen